top of page

FYI

Al cui e no man’s land?

NMLM picture.png

În februarie 2019, Bundeskartellamt („Biroul Federal pentru Concurență” din Germania) a decis că Facebook a abuzat de poziția sa dominantă prin exploatarea datelor cu caracter personal colectate de la utilizatori.

Avocatul general, prin opinia sa din 20.09.2020, considera că o autoritate de concurență, în limita competențelor oferite de regulile dreptului concurenței, poate examina, sub formă de practică incidentală, conformitatea practicilor comerciale cu regulile Regulamentului General privind Protecția Datelor. 

Cum ar gestiona România o astfel de speță care, de drept, ar reveni Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal iar, de fapt, Consiliului Concurenței? 

Existența mai multor autorități cu legislații specifice dar și cu suprafețe mari de intersecție pe zona concurenței între întreprinderi generează nu doar haos juridic ci, mult mai grav, un no man’s land în care victime sunt doar consumatorii. 

Amploarea fenomenului are dimensiuni europene iar statele membre caută soluții.

De exemplu, autoritatea belgiană pentru concurență (BCA) a publicat pe 13 iunie 2024 o opinie în care analizează beneficiile și dezavantajele unei posibile fuziuni cu alți reglementatori de piață din Belgia.

Opinia a fost răspunsul la două proiecte de rezoluții cu privire la o posibilă fuziune a mai multor reglementatori de piață, prezentate Camerei Reprezentanților din Parlamentul federal. Institutul Belgian pentru Servicii Poștale și Telecomunicații (BIPT), Comisia pentru Reglementarea Electricității și Gazului (CREG), Autoritatea pentru Servicii și Piețe Financiare (FSMA) și Observatorul Prețurilor au fost, de asemenea, solicitați să își exprime opinia. 

BCA este în favoarea ideii unei fuziuni. Conform BCA „fuziunea mai multor reglementatori de piață într-o singură instituție cu o identitate și un mandat clar definit ar putea (pe lângă posibila reducere a costurilor) să eficientizeze procedurile și să îmbunătățească consecvența și eficacitatea intervențiilor, în beneficiul pieței și al consumatorului final”. Deși o astfel de fuziune prezintă „o serie de provocări”, (pierderea cunoștințelor specializate ale funcționarilor, faza de tranziție complexă în timpul fuziunii, conflicte între diferitele îndatoriri ale autorităților fuzionate), BCA consideră că aceste provocări „nu sunt insurmontabile”.

BCA a analizat trei scenarii: 

O fuziune între toți reglementatorii de piață - BCA nu este în favoarea acestei idei, deoarece nu toți reglementatorii au responsabilități similare. 

O fuziune doar cu reglementatorii industriei de rețea (BIPT și CREG) - BCA subliniază că „având în vedere mandatul lor de a dezvolta și menține concurența, acești reglementatori se ocupă de probleme de concurență”, motiv pentru care este „deosebit de coerent să se ia în considerare fuziunea lor cu BCA”. 

O fuziune care să unească „instituțiile de reglementare responsabile pentru problemele transversale ale pieței, concurenței și consumatorilor, în sensul cel mai larg”. Aceasta ar include nu numai BCA și reglementatorii industriilor de rețea, dar și departamentele specifice ale Serviciului Public Federal pentru Economie (Observatorul Prețurilor și Inspectoratul Economic). BCA consideră că aceasta ar duce la „crearea unei autorități de piață cu un mandat coerent pentru a servi interesele consumatorilor belgieni”. 

Astfel de preocupări există în mai multe state membre. De exemplu, în Olanda, autoritatea națională de concurență (Autoriteit Consument & Markt - ACM) are un mandat extins și supraveghează concurența, reglementarea sectorială și protecția consumatorilor.

bottom of page